Co si myslíte o drogových závislostech a není to pravda

2. listopadu 2014 v 11:58 | Yasminn |  Přemýšlím a dumám
Těch pár čtenářů, co mě čte delší dobu, nebo mě znají i mimo blogový svět ví, že se dost zajímám o drogy, závislosti a adiktologii. Pro ty, kdo to neví: dost se zajímám o drogy, závislosti a adiktologii :) V budoucnu bych se chtěla živit jako adiktoložka nebo terénní pracovnice. Každopádně, stejně jako ve většině jiných oblastí se tu vyskytuje dost dezinformací, omylů a nepravd a já se chci pokusit alespoň některé z nich vymítit.
V tomto článku vycházím především z webu adiktologie.cz, který provozuje 1. LF Univerzity Karlovy a z publikace Drogy a drogové závislosti Kamila Kaliny, jednoho z největších českých odborníků na tuto problematiku. No a pak samozřejmě z mých rozhovorů s odborníky.

Tak jo, jdeme na to.

Absťák je nesnesitelně trýznivý
Když se řekne absťák, asi každý si vybaví scény z filmů My děti ze stanice ZOO nebo Trainspotting. Víte... Ono to není tak horké. Abstinenční příznaky se ve skutečnosti podobají těžší chřipce (no vážně, najděte si příznaky chřipky, příznaky absťáku a srovnejte) a jsou sice velmi nepříjemné, ale asi každý z nás ví, že se to dá snést.
Navíc, léčba za posledních několik let dost postoupila kupředu, takže i u nás mohou závislí lidé podstoupit tzv. detoxifikaci, což je léčebný program, kdy jsou podávány léky potlačující nebo tlumící příznaky absťáku. Uživatel pak tyto příznaky téměř nepociťuje.
A proč pak tedy narkomany vůbec máme? Závislost není jen biologický problém, jde o bio-psycho-sociální problém, který má vliv na celý život člověka. Nejhorší pro závislého člověka nejsou fyzické účinky drogy, ale pocit, že už nikdy nezažije ten slastný pocit po požití drogy. A pak samozřejmě sociální aspekty - ten člověk se pohybuje většinou už dost dlouho jen mezi narkomany, je zvyklý na to prostředí a pro nikoho není hezká myšlenka, že bude muset opustit všechny známé lidi, staré zvyky, kompletně změnit prostředí a začít odznova někde jinde, kde se na něj jako na bývalého feťáka budou všichni koukat skrz prsty.




Harm reduction = Harm production
Chápu, že většina čtenářů se s těmito pojmy zatím nesetkala, tak vysvětlím. I u nás se používají tyto cizí pojmy, ale v překladu to znamená Minimalizace škod = Zvýšení škod a jde především o terénní programy K-center, kdy pracovníci vyráží do ulic vyměňovat závislým lidem stříkačky, darovat prezervativy a podobně. Je častý mýtus, že se tím jen podporuje závislost a že se tímto narkomané přiživují na slušných občanech.
Tyto terénní programy jsou jedním z druhů tzv. terciální prevence, která je zaměřena na závislé osoby a jejím cílem je udržet uživatele při nejlepším možném zdraví a v případě rozhodnutí závislého se uzdravit co nejvíce usnadnit léčbu a návrat do zdravé společnosti. Rozhodně není pravda, že se tím podporují "feťáci", je to jen prevence proti onemocněním a s rozhodnutím brát či nebrat drogy nesouvisí. Nikdo nebere drogy jen proto, že má stříkačky zdarma.
No, každopádně co je nutné zdůraznit - klientem terénních programů není narkoman. Jste to Vy. Terénní programy vycházejí z programu ochrany veřejného zdraví a slouží především právě těm slušným, pracujícím občanům, co proti tomu tak bojují.
Výměna stříkaček narkomenů chrání celou společnost od šíření HIV a hepatitidy typu B a C. Mimoto, terénní programy fungují principem kus za kus (nebo dva kusy za kus), takže aby narkoman dostal stříkačku, musí nejdřív jednu (nebo dvě, jak kde) odevzdat. Takže další pozitivní efekt je to, že nenacházíme stříkačky všude po ulicích, na hřištích a na jiných veřejných prostorách. Nebo jich tam je alespoň méně. A jestli chcete argumentovat tím, že je to placeno z Vašich daní, uvědomte si, že výměna stříkaček je mnohonásoně levnější, než léčba nemocí, jimž se tímto předchází a než věznění a jiné postihování uživatelů.


Marihuana jako vstupní droga
Rozhodně tuto drogu neobhajuji, ale i o ní koluje mnoho mýtů, ať už od jejích zastánců nebo odpůrců. Asi každý známe někoho kdo trávu pravidelně hulí. A myslíte, že se z nich všichni stanou feťáci?
Pravdou je, že asi každý narkoman má zkušenost s marihuanou, ale to neznamená, že je to i naopak - tedy, že každý, kdo má zkušenost s marihuanou, časem přestoupí na tvrdé drogy. Přirovnejme si to ke kolu a motorce - asi každý, kdo jezdí na motorce, jezdil nejdřív na kole. Ale mají všichni cyklisté motorku?
Ještě výtažek ze statistik z knihy Drogy a drogové závislosti - nelegální drogu, z toho většinou konopné drogy, užije za rok v ČR přes půl milionu lidí. Problémových uživatelů, tedy lidí závislých na "tvrdých drogách", je ale kolem 8000.

Musíme hledat zázračný lék na závislost
No vážně, to si mnoho lidí myslí. A bohužel, mnoho lidí to i testuje - zmínit mohu například očkování proti heroinu, které se momenálně testuje v USA. Vakcína funguje tak, že zabrání droze dostat se do mozku a uživatel pak z drogy nepocítí žádné účinky, nemá tedy motivaci drogu brát. Při pokusech na myších bylo opravdu dokázáno, že to funguje, takže je to skvělá věc, ne? ... NE!
Je to hrozně smutné. I po dvou staletích neúspěchu nepřestanou vědci pátrat po léku na závislost a stále na ní nahlížejí jako na pouhou nemoc mozku, přehlížejíc všechny kulturní, psychologické a sociální aspekty. Proč musíme stále zapomínat na souvislost drogy a přirozenou lidskou touhu po štěstí, lásce a vymanění se z chudoby a nerovnosti?
Mám obavu, že tato vakcína projde. Může mít velmi nepěkné důsledky, jako vynalezení ještě nebezpečnějších způsobů užívání drog, aby účinkovaly i po vakcíně, nebo pokusy o co největší předávkování se a prolomení účinků vakcíny. Navíc je to snadno zneužitelné proti nepohodlným menšinám.

Pro léčbu se člověk musí rozhodnout dobrovolně
Nesmysl, téměř nikdo se pro léčbu nerozhoduje dobrovolně a naprostá většina lidí jí podstupuje pod nátlakem okolí. Přesto máme i pozitivní výsledky.

Bez léčby to nejde
Ale jde, člověk se ze závislosti může opravdu dostat i sám, aniž by podstupoval mnohdy dost ponižující léčbu pod dohledem odborníků. Viz kniha Bez léčby to jde od Pavla Nepustila.

Drink spiking aneb "Někdo mi hodil něco do pití"
Asi každý už slyšel, že si má v klubech a barech hlídat své pití, aby mu do něj někdo nenasypal drogu. Často se tohle téma využívá ve filmografii a literatuře. Šance, že se tohle opravdu stane ale není příliš vysoká. Ve školách nás poučují, že je nebezpečné nechat své pití bez dozoru, že drogu nepoznáme ani na pohled, ani chuťově a v některých klubech dokonce nabízejí testovací papírky, které ponoříte od pití a zjistíte, zda je v něm přítomná nějaká droga (samozřejmě kromě alkoholu :))).
Tak za prvé, téměř všechny drogy, ať už sypké nebo tablety, se skládají z nerozpustných částí a rozhodně byste si toho všimli. Chuťově navíc bývají dost výrazné.
A jakkoli nechci tvrdit, že se tohle vůbec neděje, z průzkumů vyplývá, že když už ano, drtivou většinu případů má na svědomí kamarád či známý dotyčné "oběti", který se jen chce pobavit, sledovat reakci, udělat si z něj srandu ap., nikoli za účelem zneužití, napadení a podobně.

Drogy jsou problém pár lidí
Ne-e. Jde o globální problém, který nejde jen tak vymýtit ani kdybychom všechny narkomany v zemi pochytali a zavřeli. Charakteristikými znaky globálních problémů jsou: 1. jsou zapojeny všechny země světa, 2. ovlivňuje to každého (přinejmenším jako potenciální oběť), 3. je nutné řešit ho mezioborově, mezisortně a mezinárodně.
Důsledky, které většina lidí asi nevidí jsou například ty, že produkce drog je obživou několika milionů lidí (pěstování Koky v Latinské Americe a opiového máku v Asii). A také - zisky z nelegálního trhu pronikají do legální ekonomiky.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Rose Rose | Web | 2. listopadu 2014 v 19:18 | Reagovat

Skvělý článek! Pokryla jsi vážně hodně aspektů - a ten poslední bod je vážně důležitý. Vlastně to tak nějak vím, ale třeba nad tou obživou tolika lidí jsem se v této souvislosti nikdy nezamyslela.
A to přirovnání s kolem a motorkou je fakt dobrý. ;)
Obdivuju tvůj budoucí výběr povolání, pokud to teda vyjde, a přeju ti k tomu hodně zdaru ! :)

2 LaS LaS | 3. listopadu 2014 v 15:20 | Reagovat

Fakt zaujímavý článok. Máš veľmi pekný blog. :)
Ľudia ak máte záujem pozrite si môj a kamarátkin blog na www.las-world.blog.cz
ďakujeme :)

3 An. An. | 3. listopadu 2014 v 17:06 | Reagovat

S prvním nesouhlasím. Jinak pěkný článek.

4 Cicuš :) Cicuš :) | Web | 5. listopadu 2014 v 15:35 | Reagovat

Podľa mňa je dobré to že si narkomani môžu vymeniť použitú striekačku za čistú. Nielenže sa znižuje riziko infekcie, vzniku chorôb a podobne. Znižuje sa aj počet striekačiek na ihrisku.... aj keď to ide z našich daní ľudia by si mali uvedomiť čo hovoria..pretože kritizujú ,, feťákov" že nechávajú striekačky na miestach kde by nemali byť....ale prekáža im že ich dane sa používajú na zníženie rizika vzniku chorôb. Očividne si nedokáže predstaviť aké ťažké je bojovať so závislosťou a nepochopením spoločenstva pokiaľ si to každý nevyskúša na vlastne koži...
A čo sa týka užívania drog  tak si osobne myslím že je to len naše rozhodnutie či s tým začneme a kedy s tým aj skončíme... ale máš pravdu na to aby sme skončili s drogami potrebujeme aby nás nietko k tomu dokopal alebo skôr ukázal alebo aby sme prežili niečo čo nás donúti zmeniť postoj

5 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 5. listopadu 2014 v 15:49 | Reagovat

Jé, hodí se mi to do mého "studia" drog, rozuměj právě čtu Děti ze stanice ZOO :D

O tom "hodili mi cosi do pití" jsem taky přemýšlela... Proč by někdo utratil tisícovku jen za to, že bude sledovat, jak se někdo cizí sjede? :D

6 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 5. listopadu 2014 v 16:00 | Reagovat

[5]: Víš, že se Ti u komentářů dlouhodobě ukazuje nefunkční odkaz blogu? :D

7 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 6. listopadu 2014 v 10:25 | Reagovat

[5]: Jo, to mě taky napadlo. Nicméně vím, že se stalo. Na maturáku mojí známé, kde jsem byla taky. Ovšem tam se ty doyčné "oběti" nesjely, ale po- vrchem.

8 Ms R. Ms R. | Web | 7. listopadu 2014 v 2:25 | Reagovat

PÍšeš velice zajímavé články. Přemýšlela jsi někdy o tom, vyzkoušet účinek drog na sobě? Samozřejmě mám na mysli pod lékařským dohledem.

9 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 7. listopadu 2014 v 9:25 | Reagovat

[8]: Pod lékařským dohledem by mě to nenapadlo, bez něj ano, ale vzhledem k tomu, že mám velký sklon k závislostem, to snad nikdy neudělám. A děkuji :))

10 Em Age Em Age | Web | 13. listopadu 2014 v 11:44 | Reagovat

Můj bratr je feťák. Začal na nikotinu a alkoholu, pokračoval přes marihuanu až k těžkým drogám. Nebudu se tady rozepisovat o tom, jak těžké je žít s někým takovým. Řeknu jen, že jsem fakt ráda, že už u mámy nebydlí, ale žije s tátou. Ten do toho spadnul po hlavě a pochybuju, že se z toho někdy dostane, ani dva roky na detoxu ho závislosti nezbavily, on fet považuje asi za svůj koníček.

11 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 13. listopadu 2014 v 19:26 | Reagovat

[10]: Tak to bývá. Je to snad v rozporu s něčím, co píšu? :)

12 Ivy Ivy | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 15:46 | Reagovat

Velmi zajímavý článek, dozvěděla jsem se opět něco nového. Já jsem velmi proti drogám a aspoň vím něco víc do hodin sociologie. :)

13 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 15:54 | Reagovat

[12]: Co znamená "jsem velmi proti drogám"? :)

14 CzechIvy CzechIvy | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 16:27 | Reagovat

[13]: Mám velmi vyhraněný názor jak na uživatele drog, tak distributory. Nehledě na to, že mi vadí už samotné kouření. Podle mě tyto látky ničí naší společnost a jsem názoru, že i když se člověk ze závislosti "vyléčí", mozek je již poškozený a nevíme, co od nich čekat. Stačí Ti taková odpověď? :) Já se dokážu vyjádřit i v širším měřítku.

15 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 16:30 | Reagovat

[14]:Já si myslím, že tohle vadí naprosté většině lidí a tyhle názory nejsou nijak originální. Přesto si myslím, že tímto postojem nikdy ničeho nedosáhneme. Samozřejmě, že drogy jsou špatné, ale stále se k tomu musí přistupovat tak, že to jsou lidé, kteří potřebují pomoc a ne abychom je odsuzovali.

16 CzechIvy CzechIvy | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 16:40 | Reagovat

A mně se nelíbí třeba ten názor, že se jim musí pomáhat a že to jsou chudáci. Většinu z nich do těch drog nikdo nenutil, svobodně se rozhodli. Něco jiného je pomáhat postiženým, kteří se takto narodili, to jsou opravdoví chudáci! Ale ne tito lidé, kteří jsou v mnoha případech nebezpeční svému okolí. A řekni mi, proč bych feťáka neodsuzovala? Já odsuzuji každého kuřáka, protože mě zabíjí. Řekni mě popravdě, nutil někdo ty feťáky do drog? A neuznávám odpověď typu - donutil je život, osud ;)

17 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 16:57 | Reagovat

[16]: Nikdo je do toho nenutil a neexistuje vůbec žádný správný důvod, proč by někdo měl jakékoli drogy užívat. Potud se shodneme.

Jak ale píšu v článku, ono to není tak, že by se člověk jednoho krásného dne probudil a řekl si, že teď začne brát drogy. Většinou si naopak droga najde toho uživatele - myšleno tak, že nejčastěji začne člověk brát drogy proto, že se to k němu dostane přes přátele, nebo se pohybuje v drogovém prostředí. A ten člověk to brát začne taky. A právě tomu, proč se rozhodne brát drogy také, je nutné věnovat pozornost.

Je to proto, že mu život není schopen poskytnout nějakou pěknou životní náplň. Proto, že nemá žádné konstruktivní koníčky a dobré přátele,  za což si také většinou můžou sami, ale to proto, že jim nikdy nikdo neukázal, co je správné a jak se chovat, aby se cítil naplněný. Dělají to ze zoufalství, možná i z té nudy, ale hlavně z obyčejné lidské touhy po štěstí, lásce, z touhy vymanit se z různých problémů, aspoň trochu vyváznout z toho, co je trýzní, poznat něco novýho...

Je to pochopitelné. Nepiš mi, že ne, protože pak je to jen nedostatek empatie. Když někdo vyrůstá v příšerných podmínkách, vyrůstá ve špatném kolektivu, má od dětství deprese, cítí se opuštěný a nenaplněný, dá se pochopit skoro cokoli. Ale tím to neospravedlňuju.

Jen myslím, že bychom se měli zaměřit za prvé na to, aby už k takovým situacím nedocházelo a aby všechny děti měli krásné dětství a nežili bez lásky. Idea krásná, ale neuskutečnitelná. A za druhé na to, aby se to naučili pochopit i lidé, kteří už k drogám sklouzli a naučit se to zpracovat nějak jinak.

Nepíšu, že to jsou chudinky, ale že potřebují pomoci a to jsou dvě různé věci. Pomoci potřebují proto, že drogy a případně jiná kriminality jsou následkem jejich utrpení a abych změnili následky, musíme zmírnit jejich utrpení - to je logické, ne? To se týká i jiných zločinců. Šťastný člověk dělat takové věci nebude.

Ti lidé chtějí většinou sami přestat, ale bez odborné pomoci to jednoduše většinou nejde. A tím, že jim pomůžeme, pomůžeme pochopitelně i společnosti.

Takže čím víc na ně budeme nadávat a čím méně jim pomáhat, tím více budou nebezpeční... Oni potřebují, aby je někdo pochopil a ukázal jim nějaký směr. I když třeba ještě nejsou rozhodnutí se drog vzdát.

A drogy nevymýtíme nikdy. Společnost bez drog je nesmysl, byly tu vždycky, byly tu v pravěku, středověku, novověku, byly tu za komunistů, užívaly je v historii všechny možné společnosti, až už k jakémukoli účelu. Naším cílem nesmí být "Česko bez drog", protože se vychází z chybných předpokladů, ale schopnost mít existující drogovou scénu pod kontrolou a předcházet negativním důsledkům, jak jen to je možné. Toho opět docílíme pouze tím, že jim budeme pomáhat.

18 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 17:00 | Reagovat

Ještě řečeno jinak - dokud tu bude smutek, osamělost, nenaplněnost, nuda, pocit prázdnoty, nespokojenost, zoufalství.. Budou tu drogy. A represe a negativní přístup to jen zhorší.

19 CzechIvy CzechIvy | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 17:32 | Reagovat

Víš, život je otázkou voleb. Kolik lidí má těžký start do života? Miliony! A nutilo je to fetovat? Ne... To je otázkou opět voleb. Dovedou je k tomu kamarádi - to je opět otázka volby - kamarády si vybíráme, nejsou nám přiděleni. Když jim Ti kamarádíčci nabízejí drogu, opět mohou říct "ne". Je to jejich volba, že tu drogu přijmou. Takže jestli mohu shrnout to, co jsem si z Tvého názoru vzala, je, že drogují jen slabší jedinci. Ano, ty drogy tady byly, jsou a budou, ale je jen otázkou, jak se k takovým lidem postavíme. Kdyby to byli ponaučení zlodějíčci, dobře, ale nedokážeš mi vyvrátit ten názor, že mozek závislých lidí bude navždy poškozený a nikdo nedokáže nyní určit jak moc a jakým směrem. Já také nevařím z vody, vím o čem mluvím.

Můj strýc, lékař, zkoumá v Německu takové případy lidí, kteří se "vyléčili" z drog - třeba jeden muž byl závislý na heroinu, vyléčil se, založil si rodinu, narodilo se jim miminko a on v okamžiku, kdy začalo hlasitě plakat a jeho žena tam nebyla, něco mu přeskočilo v mozku a to dítě polštářem udusil. Přijde Ti takové jednání normální? A to není jediný případ!

Šíření drog by mělo být velmi silně justičně potíráno. Bohužel mnohdy berou omamné látky i lidé z vyšších společenských příček pro podporu "akčnosti". Aby byli více aktivní...

S drogami nikdy válku nevyhrajeme, ale v mých očích, každý, kdo se svobodně rozhodne pro kokain, heroin a další, je hlupák.

20 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 22. listopadu 2014 v 17:48 | Reagovat

[19]: Já jsem ale jasně napsala, že je to neomlouvá, jen že je to pochopitelné. Samozřejmě, že život je otázkou voleb, jen někteří mají mnohem těžší rozhodnout se "správně".

Já také nepopírám, že jsou někteří závislí nebezpeční - ne každý a ani ne většina, ale jsou. Ale chápeš, že mnohem nebezpečnější budou, když proti nim budeme bojovat, budeme je justičně potírat a nedáme jim ani šanci, dokonce i když budou chtít stát se lepšími lidmi?

Pokud bude silná represe, narkomani se uzavřou, budou se skrývat před okolím - což na první pohled zní dobře, ale je to přesný protiklad toho, co chceme, totiž monitorovat je. Budou tak schopní páchat ještě větší škody a nebýt nikdy postihnutí.

Ostatně, za komunistů tu drog bylo spousta a nemůžeš říct, že nebyly justičně potírány. To je snad dostatečný důkaz.

A vůbec, jak si to justiční potírání drog představuješ? Že každý, kdo bude chycen s drogou, půjde na pět let do basy? Tam se z něj akorát ještě stane horší člověk a do vězení se také drogy dostanou velmi snadno (zrovna nedávno mi jeden bývalý vězeň odsouzený za vaření pervitinu popisoval způsoby, jak se to dělá - a to je super, ne? Že mi věří díky tomu, že ho neodsoudím a tyto informace můžeme použít při boji proti drogám, nebo spíš šíření drog). Represe je navíc mnohem nákladnější, než prevence, ať už jde o prevenci primární, sekundární, či terciální.

Klidně ty lidi označím za hlupáky taky. Ale pořád to jsou lidské bytosti. A kdo jsem já, abych soudila? Pomoc narkomanům je důležitá pro ně i pro tu "slušnou" část obyvatelstva.

21 speedfreak speedfreak | E-mail | Web | 24. prosince 2014 v 18:57 | Reagovat

Důležité je vědět, že jsou lidi, co to zkusí a nepropadnou drogám přestože se jim zážitek líbí. Nezačali moc brzy a jejich zralá mysl si je vědoma rizik. Jestli svět tvrdých drog pohltí mladé lidi, je to past bez cesty ven.

Nejvíc ohrožení jsou ti, kterým stav přináší přijatelnou alternativu k nepřijatelné střízlivé realitě..

22 Lady≈Claire Lady≈Claire | E-mail | Web | 28. února 2015 v 23:37 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím! Hlavně k tomu vhození drogy do pití: proč by to kdokoli dělal? Drogy (jak je známo) nejsou úplně nejlevnější záležitostí (kdyby ano, jel by v nich každý :D), tak proč by ty své zázračné pilulky plácal na něco jako je "násilné zdrogování ubohého cizince, který si jen v klidu nasával a všímal si svého"?

Nikomu konzumaci drog nenutím, jen tvrdím, že je to náramná švanda, pokud to umíte ovládat a nejste natolik hloupí, aby jste šli do tvrdších.

Ať žije marihuana.

Bob Marley.

Návrh 420 podpořen.

Závislost na drogách není prakticky fyzická. Zkrátka chcete v tom mimózním stavu být pořád. Proto fetujete. Protože chcete a realita vás nudí.

23 Jirka Jirka | E-mail | 8. října 2016 v 11:54 | Reagovat

Ahoj.Vidím,ze tady byla v jeden cas celkem plodná diskuse... :) Nicmene,rád bych reagoval konkrétne na otázku Lady Clare,"proc by to kdo delal?" Mozná jste jiz v mezicase odpoved' nasly,treba v tématických diskusích na serverech o zdraví,ale zmíním to tu,treba pro jiné,co nevedí a tak neverí...Mohlo by se hodit,zvlást,pokud mají doma starsí dospívající dorost.
Spolecnost se nám na diskotékách "pekne" baví.Hlavne ta pánská cást;mj.tak,ze sypou holkám Stimulancia do nápoju,a to z pomerne jednoduchého duvodu - ty holky se pak nechají snadneji svést.A to dokonce nejen k "obycejnému" sexování - jde doslova o zajetí v sexuálních hrátkách....vsemozných praktik,skupinovým sexem zacínaje,perveznostmi nekonce.Nekdo si to natácí - potom holku drzeji v sachu pod pohruzkami zverejnení videa,takze k oznamením spíse nedochází.Nicméne k tomu zverejnení nekdy ano.Pánové si dáváji pozor na obliceje;pokud jde o ne,"je videt spíse ta spodní polovina tela...
Mozná hnus,dost mozná bussines - od obojího trochu,rekl bych,kazdopádne deje se to tak.. :(
PS:Prásku v pití si nikdo nevsimne,Jasminne;alespoñ,pokud není ona slecna tak informovaná,aby vedela,ze takové riziko existuje a realne hrozí a dusledne si uprostred rozjeté zábavy zkontrolovala svuj drink...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama